Nama Lengkapnya
BELIAU adalah Syeikh al-Islam al-Imam Muhammad bin 'Abdul
Wahab bin Sulaiman bin Ali bin Muhammad bin Ahmad bin Rasyid
bin Barid bin Muhammad bin al-Masyarif at-Tamimi al-Hambali
an-Najdi.
Tempat dan Tarikh Lahirnya
Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab dilahirkan pada tahun
1115 H (1701 Masehi) di kampung 'Uyainah (Najd), lebih kurang 70
km arah barat laut kota Riyadh, ibukota Arab Saudi sekarang.
Beliau meninggal dunia pada 29 Syawal 1206 H (1793 M)
dalam usia 92 tahun, setelah mengabdikan diri selama lebih
46 tahun dalam memangku jabatan sebagai menteri penerangan
Kerajaan Arab Saudi .
Pendidikan dan Pengalamannya
Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab berkembang dan
dibesarkan dalam kalangan keluarga terpelajar. Ayahnya
adalah ketua jabatan agama setempat. Sedangkan datuknya
adalah seorang
Qadhi (mufti besar), tempat di mana
masyarakat Najd menanyakan segala sesuatu masalah yang
bersangkutan dengan agama. Oleh kerana itu, kita tidaklah
heran apabila kelak beliau juga menjadi seorang ulama besar
seperti datuknya.
Sebagaimana lazimnya keluarga ulama, maka Syeikh Muhammad
bin 'Abdul Wahab sejak masih kanak-kanak telah dididik dan
ditempa jiwanya dengan pendidikan agama, yang diajar sendiri
oleh ayahnya, Tuan Syeikh 'Abdul Wahab.
Sejak kecil lagi Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab sudah
kelihatan tanda-tanda kecerdasannya. Beliau tidak suka
membuang masa dengan sia-sia seperti kebiasaan tingkah laku
kebanyakan kanak-kanak lain yang sebaya dengannya.
Berkat bimbingan kedua ibu bapaknya, ditambah dengan
kecerdasan otak dan kerajinannya, Syeikh Muhammad bin 'Abdul
Wahab telah berjaya menghafal Al-Qur'an 30 juz sebelum
berusia sepuluh tahun.
Setelah beliau belajar pada ibu bapaknya tentang beberapa
bidang pengajian dasar yang meliputi bahasa dan agama,
beliau diserahkan oleh ibu bapaknya kepada para ulama
setempat sebelum dikirim oleh ibu bapanya ke luar daerah.
Tentang ketajaman fikirannya, saudaranya Sulaiman bin
'Abdul Wahab pernah menceritakan begini:
"Bahwa ayah mereka, Syeikh 'Abdul Wahab
merasa sangat kagum atas kecerdasan Muhammad, padahal ia
masih di bawah umur. Beliau berkata: 'Sungguh aku telah
banyak mengambil manfaat dari ilmu pengetahuan anakku
Muhammad, terutama di bidang ilmu Fiqh.'"
Syeikh Muhammad mempunyai daya kecerdasan dan ingatan
yang kuat, sehingga apa saja yang dipelajarinya dapat
difahaminya dengan cepat sekali, kemudian apa yang telah
dihafalnya tidak mudah pula hilang dalam ingatannya.
Demikianlah keadaannya, sehingga kawan-kawan
sepersekolahannya kagum dan heran kepadanya.
Belajar di Mekkah, Madinah dan Basrah
Setelah mencapai usia dewasa, Syeikh Muhammad bin 'Abdul
Wahab diajak oleh ayahnya untuk bersama-sama pergi ke tanah
suci Mekah untuk menunaikan rukun Islam yang kelima -
mengerjakan haji di Baitullah. Dan ketika telah selesai
menunaikan ibadah haji, ayahnya terus kembali ke kampung
halamannya. Adapun Muhammad, ia tidak pulang, tetapi terus
tinggal di Mekkah selama beberapa waktu, kemudian berpindah
pula ke Madinah untuk melanjutkan pengajiannya di sana. Di
Madinah, beliau berguru pada dua orang ulama besar dan
termasyhur di waktu itu. Kedua-dua ulama tersebut sangat
berjasa dalam membentuk pemikirannya, iaitu Syeikh Abdullah
bin Ibrahim bin Saif an-Najdi dan Syeikh Muhammad Hayah
al-Sindi.
Selama berada di Madinah, beliau sangat prihatin
menyaksikan ramai umat Islam tempatan maupun penziarah dari
luar kota Madinah yang telah melakukan perbuatan-perbuatan
tidak senonoh dan tidak sepatutnya dilakukan oleh orang yang
mengaku dirinya Muslim. Beliau melihat ramai umat yang
berziarah ke maqam Nabi maupun ke maqam-maqam lainnya untuk
memohon syafa'at, bahkan meminta sesuatu hajat pada kuburan
maupun penghuninya, yang mana hal ini sama sekali tidak
dibenarkan oleh agama Islam. Apa yang disaksikannya itu
menurut Syeikh Muhammad adalah sangat bertentangan dengan
ajaran Islam yang sebenarnya.
Kesemua inilah yang semakin mendorong Syeikh Muhammad
untuk lebih mendalami pengkajiannya tentang ilmu ketauhidan
yang murni, yakni, aqidah salafiyah. Bersamaan dengan itu
beliau berjanji pada dirinya sendiri, bahwa pada suatu
ketika nanti, beliau akan mengadakan perbaikan (
Islah) dan
pembaharuan (
Tajdid) dalam masalah yang berkaitan dengan
ketauhidan, yaitu mengembalikan aqidah umat kepada
sebersih-bersihnya tauhid yang jauh dari Khurafat, tahayul
dan bid'ah. Untuk itu, beliau mesti mendalami benar-benar
tentang aqidah ini melalui kitab-kitab hasil karya
ulama-ulama besar di abad-abad yang silam.
Di antara karya-karya ulama terdahulu yang paling
terkesan dalam jiwanya adalah karya-karya Syeikh al-Islam
Ibnu Taimiyah. Beliau adalah mujaddid besar abad ke-7
Hijriyah yang sangat terkenal.
Demikianlah meresapnya pengaruh dan gaya Ibnu Taimiyah
dalam jiwanya, sehingga Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab
bagaikan duplikat(salinan) Ibnu Taimiyah. Khususnya dalam
aspek ketauhidan, seakan-akan semua yang diidam-idamkan oleh
Ibnu Taimiyah semasa hidupnya yang penuh ranjau dan tekanan
dari pihak berkuasa, semuanya telah ditebus dengan kejayaan
Ibnu 'Abdul Wahab yang hidup pada abad ke-12 Hijriyah itu.
Setelah beberapa lama menetap di Mekkah dan Madinah,
kemudian beliau berpindah ke Basrah. Di sini beliau bermukim
lebih lama, sehingga banyak ilmu-ilmu yang diperolehinya,
terutaman dibidang hadith dan Musthalahnya, Fiqh dFan Ushul iqhnya, gramatika (ilmu Qawa'id) dan tidak ketinggalan pula
lughatnya semua.
Lengkaplah sudah ilmu yang diperlukan oleh seorang yang
pintar yang kemudian dikembangkan sendiri melalui
self-study (belajar sendiri) sebagaimana lazimnya para ulama
besar Islam mengembangkan ilmu-ilmunya. Dimana bimbingan
guru hanyalah sebagai modal dasar yang selanjutnya untuk
dapat dikembangkan dan digali sendiri oleh yang
bersangkutan.
Mulai Berdakwah
Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab memulai dakwahnya di
Basrah, tempat di mana beliau bermukim untuk menuntut ilmu
ketika itu. Akan tetapi dakwahnya di sana kurang berhasil,
karena menemui banyak rintangan dan halangan dari kalangan
para ulama setempat.
Di antara pendukung dakwahnya di kota Basrah ialah
seorang ulama yang bernama Syeikh Muhammad al-Majmu'i.
Tetapi Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab bersama pendukungnya
mendapat tekanan dan ancaman dari sebahagian ulama su', yaitu ulama jahat yang memusuhi dakwahnya di sana; kedua-dua
mereka diancam akan dibunuh. Akhirnya beliau meninggalkan
Basrah dan mengembara ke beberapa negeri Islam untuk
memperluaskan ilmu dan pengalamannya.
Di samping mempelajari keadaan negeri-negeri Islam yang
berjiran, demi kepentingan dakwahnya di masa akan datang,
dan setelah menjelajahi beberapa negeri Islam, beliau lalu
kembali ke al-Ihsa menemui gurunya Syeikh Abdullah bin 'Abd
Latif al-Ihsai untuk mendalami beberapa bidang pengajian
tertentu yang selama ini belum sempat didalaminya.
Di sana beliau bermukim untuk beberapa waktu, dan
kemudian beliau kembali ke kampung asalnya Uyainah, tetapi
tidak lama kemudian beliau menyusul orang tuanya yang
merupakan bekas ketua jabatan urusan agama Uyainah ke
Haryamla, iaitu suatu tempat di daerah Uyainah juga.
Adalah dikatakan bahwa di antara orang tua Syeikh
Muhammad dan pihak berkuasa Uyainah berlaku perselisihan
pendapat, yang oleh kerana itulah orang tua Syeikh Muhammad
terpaksa berhijrah ke Haryamla pada tahun 1139.
Setelah perpindahan ayahnya ke Haryamla kira-kira
setahun, barulah Syeikh Muhammad menyusulnya pada tahun 1140
H. Kemudian, beliau bersama bapanya itu mengembangkan ilmu
dan mengajar serta berdakwah selama lebih kurang 13 tahun
lamanya, sehingga bapanya meninggal dunia di sana pada tahun
1153.
Setelah tiga belas tahun menegakkan amar ma'ruf dan nahi
mungkar di Haryamla, beliau mengajak pihak berkuasa setempat
untuk bertindak tegas terhadap kumpulan penjahat yang selalu
melakukan rusuhan, rampasan, rompakan serta pembunuhan. Maka
kumpulan tersebut tidak senang kepada Syeikh Muhammad, lalu
mereka mengancam hendak membunuhnya. Syeikh Muhammad
terpaksa meninggalkan Haryamla, berhijrah ke Uyainah tempat
bapanya dan beliau sendiri dilahirkan.
Keadaan Negeri Najd, Hijaz dan Sekitarnya
KEADAAN negeri Najd, Hijaz dan sekitarnya semasa awal
pergerakan tauhid amatlah buruknya. Krisis aqidah dan akhlak
serta merosotnya tata nilai sosial, ekonomi dan politik
sudah mencapai titik kemuncak. Semua itu adalah akibat
penjajahan bangsa Turki yang berpanjangan terhadap bangsa
dan Jazirah Arab, di mana tanah Najd dan Hijaz adalah
termasuk jajahannya, di bawah penguasaan Sultan Muhammad Ali
Pasya yang dilantik oleh Khalifah di Turki (Istanbul)
sebagai gabenur jeneral untuk daerah koloni di kawasan Timur
Tengah, yang berkedudukan di Mesir.
Pemerintahan Turki Raya pada waktu itu mempunyai daerah
kekuasaan yang cukup luas. Pemerintahannya berpusat di
Istanbul (Turki), yang begitu jauh dari daerah jajahannya.
Kekuasaan dan pengendalian khalifah maupun
sultan-sultannya untuk daerah yang jauh dari pusat, sudah
mulai lemah dan kendur disebabkan oleh kekacauan di dalam
negeri dan kelemahan di pihak khalifah dan para sultannya.
Di samping itu, adanya cita-cita dari amir-amir di negeri
Arab untuk melepaskan diri dari kekuasaan pemerintah pusat
yang berkedudukan di Turki. Ditambah lagi dengan hasutan
dari bangsa Barat, terutama penjajah tua iaitu British dan
Perancis yang menghasut bangsa Arab dan umat Islam supaya
berjuang merebut kemerdekaan dari bangsa Turki, hal mana
sebenarnya hanyalah tipudaya untuk memudahkan kaum penjajah
tersebut menanamkan pengaruhnya di kawasan itu, kemudian
mencengkamkan kuku penjajahannya di dalam segala lapangan,
seperti politik, ekonomi, kebudayaan dan aqidah.
Kemerosotan dari sektor agama, terutama yang menyangkut
aqidah sudah begitu memuncak. Kebudayaan jahiliyah dahulu
seperti taqarrub (mendekatkan diri) pada kuburan (maqam)
keramat, memohon syafaat dan meminta berkat serta meminta
diampuni dosa dan disampaikan hajat, sudah menjadi ibadah
mereka yang paling utama sekali, sedangkan ibadah-ibadah
menurut syariat yang sebenarnya pula dijadikan perkara
kedua. Di mana ada maqam wali, orang-orang soleh, penuh
dibanjiri oleh penziarah-penziarah untuk meminta sesuatu
hajat keperluannya. Seperti misalnya pada maqam Syeikh Abdul
Qadir Jailani, dan maqam-maqam wali lainnya. Hal ini terjadi
bukan hanya di tanah Arab saja, tetapi juga di mana-mana, di
seluruh pelusuk dunia sehingga suasana di negeri Islam waktu
itu seolah-olah sudah berbalik menjadi jahiliyah seperti
pada waktu pra Islam menjelang kebangkitan Nabi Muhammad
SAW.
Masyarakat Muslim lebih banyak berziarah ke kuburan atau
maqam-maqam keramat dengan segala macam munajat dan tawasul,
serta pelbagai doa dialamatkan kepada maqam dan penghuninya,
dibandingkan dengan mereka yang datang ke masjid untuk solat
dan munajat kepada Allah SWT. Demikianlah kebodohan umat
Islam hampir merata di seluruh negeri, sehingga di mana-mana
maqam yang dianggap keramat, maqam itu dibina bagaikan
bangunan masjid, malah lebih mewah daripada masjid, kerana
dengan mudah saja dana mengalir dari mana-mana, terutama
biaya yang diperolehi dari setiap pengunjung yang berziarah
ke sana, atau memang adanya tajaan dari orang yang
membiayainya di belakang tabir, dengan maksud-maksud
tertentu. Seperti dari imperalis British yang berdiri di
belakang tabir maqam Syeikh Abdul Qadir Jailani di India
misalnya.
Di tengah-tengah keadaan yang sedemikian rupa, maka Allah
melahirkan seorang muslih kabir (pembaharuan besar) Syeikh
Muhammad bin 'Abdul Wahab (al-Wahabi) dari 'Uyainah (Najd)
sebagai mujaddid Islam terbesar abad ke 12 Hijriyah, setelah
Ibnu Taimiyah, mujaddid abad ke 7 Hijriyah yang sangat
terkenal itu.
Bidang pentajdidan kedua mujaddid besar ini adalah sama,
iaitu mengadakan pentajdidan dalam aspek aqidah, walau
masanya berbeza, iaitu kedua-duanya tampil untuk
memperbaharui agama Islam yang sudah mulai tercemar dengan
bid'ah, khurafat dan tahyul yang sedang melanda Islam dan
kaum Muslimin. Menghadapi hal ini Syeikh Muhammad bin 'Abdul
Wahab telah menyusun barisan Muwahhidin yang berpegang
kepada pemurnian tauhid. Bagi para lawannya, pergerakan ini
mereka sebut Wahabiyin iaitu gerakan Wahabiyah.
Dalam pergerakan tersebut tidak sedikit rintangan dan
halangan yang dilalui. Kadangkala Tuan Syeikh terpaksa
melakukan tindakan kekerasan apabila tidak boleh dengan cara
yang lembut. Tujuannya tidak lain melainkan untuk
mengembalikan Islam kepada kedudukannya yang sebenarnya,
iaitu dengan memurnikan kembali aqidah umat Islam seperti
yang diajarkan oleh Kitab Allah dan Sunnah RasulNya.
Setelah perjuangan yang tidak mengenal penat lelah itu,
akhirnya niat yang ikhlas itu disampaikan Allah, sesuai
dengan firmanNya:
"Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu
menolong Allah niscaya Allah akan menolongmu dan menetapkan
pendirianmu." (Muhammad: 7)
Awal Pergerakan Tauhid
Muhammad bin 'Abdul Wahab memulakan pergerakan di
kampungnya sendiri yaitu Uyainah. Di waktu itu Uyainah
diperintah oleh seorang amir (penguasa) bernama Amir Uthman
bin Mu'ammar. Amir Uthman menyambut baik idea dan gagasan
Syeikh Muhammad itu dengan sangat gembira, dan beliau
berjanji akan menolong perjuangan tersebut sehingga mencapai
kejayaan.
Selama Tuan Syeikh melancarkan dakwahnya di Uyainah,
masyarakat negeri itu baik lelaki dan wanita merasakan
kembali kenikmatan luarbiasa, yang selama ini belum pernah
mereka rasakan. Dakwah Tuan Syeikh bergema di negeri mereka.
Ukhuwah Islamiyah dan persaudaraan Islam telah tumbuh
kembali berkat dakwahnya di seluruh pelusuk Uyainah dan
sekitarnya. Orang-orang dari jauh pun mula mengalir
berhijrah ke Uyainah, kerana mereka menginginkan keamanan
dan ketenteraman jiwa di negeri ini.
Syahdan; pada suatu hari, Syeikh Muhammad bin 'Abdul
Wahab meminta izin pada Amir Uthman untuk menghancurkan
sebuah bangunan yang dibina di atas maqam Zaid bin
al-Khattab. Zaid bin al-Khattab adalah saudara kandung Umar
bin al-Khattab, Khalifah Rasulullah yang kedua. Tuan Syeikh
Muhammad mengemukakan alasannya kepada Amir, bahwa menurut
hadith Rasulullah SAW, membina sesebuah bangunan di atas
kubur adalah dilarang, kerana yang demikian itu akan
menjurus kepada kemusyrikan. Amir menjawab: "Silakan...
tidak ada seorang pun yang boleh menghalang rancangan yang
mulia ini."
Tetapi Tuan Syeikh mengajukan pendapat bahwa beliau
khuatir masalah itu kelak akan dihalang-halangi oleh ahli
jahiliyah(kaum Badwi) yang tinggal berdekatan maqam
tersebut. Lalu Amir menyediakan 600 orang tentera untuk
tujuan tersebuti bersama-sama Syeikh Muhammad merobohkan
maqam yang dikeramatkan itu.
Sebenarnya apa yang mereka sebut sebagai maqam Zaid bin
al-Khattab r.a yang gugur sebagai syuhada' Yamamah ketika
menumpaskan gerakan Nabi Palsu (Musailamah al-Kazzab) di
negeri Yamamah suatu waktu dulu, hanyalah berdasarkan
prasangka belaka. Kerana di sana terdapat puluhan syuhada'
(pahlawan) Yamamah yang dikebumikan tanpa jelas lagi
pengenalan mereka. Boleh jadi yang mereka anggap maqam Zaid
bin al-Khattab itu adalah maqam orang lain. Tetapi oleh
kerana masyarakat tempatan di situ telah terlanjur
beranggapan bahwa itulah maqam beliau, mereka pun
mengkeramatkannya dan membina sebuah masjid di tempat itu,
yang kemudian dihancurkan pula oleh Syeikh Muhammad bin
'Abdul Wahab atas bantuan Amir Uyainah, Uthman bin Mu'ammar.
Syeikh Muhammad tidak berhenti setakat di sana, akan
tetapi semua maqam-maqam yang dipandang merbahaya bagi
aqidah ketauhidan, yang dibina seperti masjid yang pada
ketika itu berselerak di seluruh wilayah Uyainah turut
diratakan semuanya. Hal ini adalah untuk mencegah agar
jangan sampai dijadikan objek peribadatan oleh masyarakat
Islam tempatan yang sudah mulai nyata kejahiliyahan dalam
diri mereka. Dan berkat rahmat Allah, maka pusat-pusat
kemusyrikan di negeri Uyainah dewasa itu telah terkikis
habis sama sekali.
Setelah selesai dari masalah tauhid, maka Tuan Syeikh
mula menerangkan dan mengajarkan hukum-hukum syariat yang
sudah berabad-abad hanya termaktub saja dalam buku-buku
fiqh, tetapi tidak pernah diterapkan sebagai hukum yang
diamalkan. Maka yang dilaksanakannya mula-mula sekali ialah
hukum rejam bagi penzina.
Pada suatu hari datanglah seroang wanita yang mengaku
dirinya berzina ke hadapan Tuan Syeikh Muhammad bin 'Abdul
Wahab, dia meminta agar dirinya dijatui hukuman yang sesuai
dengan hukum Allah dan RasulNya. Meskipun Tuan Syeikh
mengharapkan agar wanita itu menarik balik pengakuannya itu,
supaya ia tidak terkena hukum rejam, namun wanita tersebut
tetap bertahan dengan pengakuannya tadi, ia ingin menjalani
hukum rejam. Maka, terpaksalah Tuan Syeikh menjatuhkan
kepadanya hukuman rejam atas dasar pengakuan wanita
tersebut.
Berita tentang kejayaan Tuan Syeikh dalam memurnikan
masyarakat Uyainah dan penerapan hukum rejam kepada orang
yang berzina, sudah tersebar luas di kalangan masyarakat
Uyainah maupun di luar Uyainah.
Masyarakat Uyainah dan sekelilingnya menilai gerakan Tuan
Syeikh Ibnu 'Abdul Wahab ini sebagai suatu perkara yang
mendatangkan kebaikan. Namun, beberapa kalangan tertentu
menilai pergerakan Tuan Syeikh itu sebagai suatu perkara
yang negatif dan boleh membahayakan kedudukan mereka.
Memang, hal seumpama ini terdapat di mana-mana dan bila-bila
masa saja, apatah lagi pergerakan keagamaan yang sangat
sensitif seperti halnya untuk mengislamkan masyarakat Islam
yang sudah kembali ke jahiliyah ini, iaitu, dengan cara
mengembalikan mereka kepada aqidah salafiyah seperti di
zaman Nabi, para sahabat dan para tabi'in dahulu.
Di antara yang beranggapan sangsi seperti itu adalah Amir
(pihak berkuasa) wilayah al-Ihsa' (suku Badwi) dengan para
pengikut-pengikutnya dari Bani Khalid Sulaiman bin Ari'ar
al-Khalidi. Mereka adalah suku Badwi yang terkenal berhati
keras, suka merampas, merompak dan membunuh. Pihak berkuasa
al-Ihsa' khuatir kalau pergerakan Syeikh Muhammad tidak
dipatahkan secepat mungkin, sudah pasti wilayah kekuasaannya
nanti akan direbut oleh pergerakan tersebut. Padahal Amir
ini sangat takut dijatuhkan hukum Islam seperti yang telah
diperlakukan di negeri Uyainah. Dan tentunya yang lebih
ditakutinya lagi ialah kehilangan kedudukannya sebagai Amir
(ketua) suku Badwi. Maka Amir Badwi ini menulis sepucuk
surat kepada Amir Uyainah yang isinya mengancam pihak
berkuasa Uyainah. Adapun isi ancaman tersebut ialah:
"Apabila Amir Uthman tetap membiarkan dan
mengizinkan Syeikh Muhammad terus berdakwah dan bertempat
tinggal di wilayahnya, serta tidak mau membunuh Syeikh
Muhammad, maka semua cukai dan ufti wilayah Badwi yang
selama ini dibayar kepada Amir Uthman akan diputuskan
(ketika itu wilayah Badwi tertakluk di bawak kekuasaan
pemerintahan Uyainah)."
Jadi, Amir Uthman dipaksa untuk memilih dua pilihan,
membunuh Tuan Syeikh atau suku Badwi itu menghentikan
pembayaran ufti.
Ancaman ini amat mempengaruhi fikiran Amir Uthman, kerana
ufti dari wilayah Badwi sangat besar ertinya baginya. Adapun
cukai yang mereka terima adalah terdiri dari emas tulin.
Didesak oleh tuntutan tersebut, terpaksalah Amir Uyainah
memanggil Syeikh Muhammad untuk diajak berunding
bagaimanakah mencari jalan keluar dari ancaman tersebut.
Soalnya, dari pihak Amir Uthman tidak pernah sedikit pun
terfikir untuk mengusir Tuan Syeikh dari Uyainah, apatah
lagi untuk membunuhnya. Tetapi, sebaliknya dari pihaknya
juga tidak terdaya menangkis serangan pihak suku Badwi itu.
Maka, Amir Uthman meminta kepada Tuan Syeikh Muhammad supaya
dalam hal ini demi keselamatan bersama dan untuk menghindari
dari terjadinya pertumpahan darah, sebaik-baiknya Tuan
Syeikh bersedia mengalah untuk meninggalkan negeri Uyainah.
Tuan Syeikh menjawab seperti berikut:
"Tuan Amir! Sebenarnya apa yang aku sampaikan
dari dakwahku, tidak lain adalah DINULLAH (agama Allah),
dalam rangka melaksanakan kandungan LA ILAHA ILLALLAH -
Tiada Tuhan melainkan Allah, Muhammad Rasulullah. Maka
barangsiapa berpegang teguh pada agama dan membantu
pengembangannya dengan ikhlas dan yakin, pasti Allah akan
menghulurkan bantuan dan pertolonganNya kepada orang itu,
dan Allah akan membantunya untuk dapat menguasai
negeri-negeri musuhnya. Saya berharap kepada Tuan Amir
supaya bersabar dan tetap berpegang terhadap pegangan kita
bersama dulu, untuk sama-sama berjuang demi tegaknya kembali
Dinullah di negeri ini. Mohon sekali lagi Tuan Amir menerima
ajakan ini. Mudah-mudahan Allah akan memberi pertolongan
kepada Tuan dan menjaga Tuan dari ancaman Badwi itu, begitu
juga dengan musuh-musuh Tuan yang lainnya. Dan Allah akan
memberi kekuatan kepada Tuan untuk melawan mereka agar Tuan
dapat mengambil alih daerah Badwi untuk sepenuhnya menjadi
daerah Uyainah di bawah kekuasaan Tuan."
Setelah bertukar fikiran di antara Tuan Syeikh dan Amir
Uthman, tampaknya pihak Amir tetap pada pendiriannya, iaitu
mengharapkan agar Tuan Syeikh meninggalkan Uyainah secepat
mungkin.
Dalam bukunya yang berjudul Al-Imam Muhammad bin 'Abdul
Wahab, Wada' Watahu Wasiratuhu, Syeikh Muhammad bin 'Abdul
'Aziz bin 'Abdullah bin Baz, beliau berkata:
"Demi menghindari pertumpahan darah, dan
kerana tidak ada lagi pilihan lain, di samping beberapa
pertimbangan lainnya maka terpaksalah Tuan Syeikh
meninggalkan negeri Uyainah menuju negeri Dar'iyah dengan
menempuh perjalanan secara berjalan kaki seorang diri tanpa
ditemani oleh sesiapa pun. Beliau meninggalkan negeri
Uyainah pada waktu dinihari, dan sampai ke negeri Dar'iyah
pada waktu malam hari." (Ibnu Baz, Syeikh 'Abdul 'Aziz bin
'Abdullah, m.s 22)
Tetapi ada juga tulisan lainnya yang mengatakan bahwa:
Pada mulanya Tuan Syeikh Muhammad mendapat
sokongan penuh dari pemerintah negeri Uyainah Amir Uthman
bin Mu'ammar, namun setelah api pergerakan dinyalakan,
pemerintah tempatan mengundurkan diri dari percaturan
pergerakan kerana alasan politik (besar kemungkinan takut
dipecat dari jabatannya sebagai Amir Uyainah oleh pihak
atasannya). Dengan demikian, tinggallah Syeikh Muhammad
dengan beberapa orang sahabatnya yang setia untuk meneruskan
missinya. Dan beberapa hari kemudian, Syeikh Muhammad diusir
keluar dari negeri itu oleh pemerintahnya.
Bersamaan dengan itu, pihak berkuasa telah merencanakan
pembunuhan ke atas diri Tuan Syeikh di dalam perjalanannya,
namun Allah mempunyai rencana sendiri untuk menyelamatkan
Tuan Syeikh dari usaha pembunuhan, wamakaru wamakarallalu
wallahu khairul makirin. Mereka mempunyai rencana dan Allah
mempunyai rencanaNya juga, dan Allah sebaik-baik pembuat
rencana. Sehingga Tuan Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab
selamat di perjalanannya sampai ke negeri tujuannya, iaitu
negeri Dar'iyah.
Syeikh Muhammad di Dar'iyah
Sesampainya Syeikh Muhammad di sebuah kampung wilayah
Dar'iyah, yang tidak berapa jauh dari tempat kediaman Amir
Muhammad bin Saud (pemerintah negeri Dar'iyah), Tuan Syeikh
menemui seorang penduduk di kampung itu, orang tersebut
bernama Muhammad bin Sulaim al-'Arini. Bin Sulaim ini adalah
seorang yang dikenal soleh oleh masyarakat tempatan.
Tuan Syeikh meminta izin untuk tinggal bermalam di
rumahnya sebelum ia meneruskan perjalanannya ke tempat lain.
Pada mulanya ia ragu-ragu menerima Tuan Syeikh di
rumahnya, kerana suasana Dar'iyah dan sekelilingnya pada
waktu itu tidak tenteram, menyebabkan setiap tetamu yang
datang hendaklah melapor diri kepada pihak berkuasa
tempatan. Namun, setelah Tuan Syeikh memperkenalkan dirinya
serta menjelaskan maksud dan tujuannya datang ke negeri
Dar'iyah, iaitu hendak menyebarkan dakwah Islamiyah dan
membenteras kemusyrikan, barulah Muhammad bin Sulaim ingin
menerimanya sebagai tetamu di rumahnya.
Sesuai dengan peraturan yang wujud di Dar'iyah di kala
itu, yang mana setiap tetamu hendaklah melaporkan diri
kepada pihak berkuasa tempatan, maka Muhammad bin Sulaim
menemui Amir Muhammad untuk melaporkan tetamunya yang baru
tiba dari Uyainah dengan menjelaskan maksud dan tujuannya
kepada beliau.
Kononnya, ada riwayat yang mengatakan; bahwa seorang
soleh datang menemui isteri Amir Ibnu Saud, ia berpesan
untuk menyampaikan kepada suaminya, bahwa ada seorang ulama
dari Uyainah yang bernama Muhammad bin 'Abdul Wahab hendak
menetap di negerinya. Beliau hendak menyampaikan dakwah
Islamiyah dan mengajak masyarakat kepada sebersih-bersih
tauhid. Ia meminta agar isteri Amir Ibnu Saud memujuk
suaminya supaya menerima ulama tersebut agar dapat menjadi
warga negeri Dar'iyah serta mau membantu perjuangannya dalam
menegakkan agama Allah.
Isteri Ibnu Saud ini sebenarnya adalah seorang wanita
yang soleh. Maka, tatkala Ibnu Saud mendapat giliran ke
rumah isterinya ini, si isteri menyampaikan semua
pesan-pesan itu kepada suaminya.
Selanjutnya ia berkata kepada suaminya:
"Bergembiralah kekanda dengan keuntungan
besar ini, keuntungan di mana Allah telah mengirimkan ke
negeri kita seorang ulama, juru dakwah yang mengajak
masyarakat kita kepada agama Allah, berpegang teguh kepada
Kitabullah dan Sunnah RasulNya. Inilah suatu keuntungan yang
sangat besar. Kanda jangan ragu-ragu untuk menerima dan
membantu perjuangan ulama ini, mari sekarang juga kekanda
menjemputnya kemari."
Akhirnya, baginda Ibnu Saud dapat diyakinkan oleh
isterinya yang soleh itu. Namun, baginda bimbang sejenak. Ia
berfikir apakah Tuan Syeikh itu dipanggil datang
mengadapnya, ataukah dia sendiri yang harus datang menjemput
Tuan Syeikh, untuk dibawa ke tempat kediamannya? Baginda pun
meminta pandangan dari beberapa penasihatnya, terutama
iserinya sendiri, tentang bagaimanakah cara yang lebih baik
harus dilakukannya.
Isterinya dan para penasihatnya yang lain sepakat bahwa
sebaik-baiknya dalam hal ini, baginda sendiri yang harus
datang menemui Tuan Syeikh Muhammad di rumah Muhammad bin
Sulaim. Kerana ulama itu didatangi dan bukan ia yang datang,
al-'alim Yuraru wala Yazuru.'' Maka baginda dengan segala
kerendahan hatinya mempersetujui nasihat dan isyarat dari
isteri maupun para penasihatnya.
Maka pergilah baginda bersama beberapa orang pentingnya
ke rumah Muhammad bin Sulaim, di mana Tuan Syeikh Muhammad
bermalam.
Sesampainya baginda di rumah Muhammad bin Sulaim; di sana
Tuan Syeikh bersama tuan punya rumah sudah bersedia menerima
kedatangan Amir Ibnu Saud. Amir Ibnu Saud memberi salam dan
keduanya saling merendahkan diri, saling menghormati.
Amir Ibnu Saud berkata:
"Ya Tuan Syeikh! Bergembiralah tuan di negeri
kami, kami menerima dan menyambut kedatangan Tuan di negeri
ini dengan penuh gembira. Dan kami berikrar ntuk menjamin
keselamatan dan keamanan Tuan Syeikh di negeri ini dalam
menyampaikan dakwahnya kepada masyarakat Dar'iyah. Demi
kejayaan dakwah Islamiyah yang Tuan Syeikh rencanakan, kami
dan seluruh keluarga besar Ibnu Saud akan mempertaruhkan
nyawa dan harta untuk bersama-sama Tuan Syeikh berjuang demi
meninggikan agama Allah dan menghidupkan sunnah RasulNya
sehingga Allah memenangkan perjuangan ini, Insya Allah!"
Kemudian Tuan Syeikh menjawab:
"Alhamdulillah, tuan juga patut gembira, dan
Insya Allah negeri ini akan diberkati Allah SWT. Kami ingin
mengajak umat ini kepada agama Allah. Siapa yang menolong
agama ini, Allah akan menolongnya. Dan siapa yang mendukung
agama ini, niscaya Allah akan mendukungnya. Dan Insya Allah
kita akan melihat kenyataan ini dalam waktu yang tidak
begitu lama."
Demikianlah seorang Amir (penguasa) tunggal negeri
Dar'iyah, yang bukan hanya sekadar membela dakwahnya saja,
tetapi juga sekaligus membela darahnya bagaikan saudara
kandung sendiri, yang bererti di antara Amir dan Tuan Syeikh
sudah bersumpah setia sehidup semati, senasib dan
seperuntungan, dalam menegakkan hukum Allah dan RasulNya di
persada tanah Dar'iyah.
Ternyata apa yang diikrarkan oleh Amir Ibnu Saud itu
benar-benar ditepatinya. Ia bersama Tuan Syeikh seiring
sejalan, bahu membahu dalam menegakkan kalimah Allah, dan
berjuang di jalanNya. Sehingga cita-cita dan perjuangan
mereka disampaikan Allah dengan penuh kemenangan yang
gilang-gemilang.
Sejak hijrahnya Tuan Syeikh ke negeri Dar'iyah, kemudian
melancarkan dakwahnya di sana, maka berduyun-duyunlah
masyarakat luar Dar'iyah yang datang dari penjuru Jazirah
Arab. Di antara lain dari Uyainah, Urgah, Manfuhah, Riyadh
dan negeri-negeri jiran yang lain, menuju Dar'iyah untuk
menetap dan bertempat tinggal di negeri hijrah ini, sehingga
negeri Dar'iyah penuh sesak dengan kaum muhajirin dari
seluruh pelusuk tanah Arab.
Nama Tuan Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab dengan
ajaran-ajarannya itu sudah begitu popular di kalangan
masyarakat, baik di dalam negeri Dar'iyah maupun di luar
negerinya, sehingga ramai para penuntut ilmu datang
berbondong-bondong, baik secara perseorangan maupun secara
berkumpulan ke negeri Dar'iyah.
Maka menetaplah Tuan Syeikh di negeri Hijrah ini dengan
penuh kebesaran, kehormatan dan ketenteraman serta mendapat
sokongan dan kecintaan dari semua pihak.
Beliau pun mula membuka madrasah dengan menggunakan
kurikulum yang menjadi teras bagi rencana perjuangan beliau,
iaitu bidang pengajian 'aqaid al-Qur'an, tafsir, fiqh, usul
fiqh, hadith, musthalah hadith, gramatika (nahu/saraf)nya
serta lain-lain lagi dari ilmu-ilmu yang bermanfaat.
Dalam waktu yang singkat saja, Dar'iyah telah menjadi
kiblat ilmu dan kota pelajar penuntut Islam. Para penuntut
ilmu, tua dan muda, berduyun-duyun datang ke negeri ini.
Di samping pendidikan formal (madrasah), diadakan juga
dakwah serata, yang bersifat terbuka untuk semua lapisan
masyarakat umum, begitu juga majlis-majlis ta'limnya.
Gema dakwah beliau begitu membahana di seluruh pelusuk
Dar'iyah dan negeri-negeri jiran yang lain. Kemudian, Tuan
Syeikh mula menegakkan jihad, menulis surat-surat dakwahnya
kepada tokoh-tokoh tertentu untuk bergabung dengan barisan
Muwahhidin yang dipimpin oleh beliau sendiri. Hal ini dalam
rangka pergerakan pembaharuan tauhid demi membasmi syirik,
bid'ah dan khurafat di negeri mereka masing-masing.
Untuk langkah awal pergerakan itu, beliau memulakannya di
negeri Najd. Beliau pun mula mengirimkan surat-suratnya
kepada ulama-ulama dan penguasa-penguasa di sana.
Berdakwah Melalui Surat-menyurat
Tuan Syeikh menempuh pelbagai macam dan cara, dalam
menyampaikan dakwahnya, sesuai dengan keadaan masyarakat
yang dihadapinya. Di samping berdakwah melalui lisan, beliau
juga tidak mengabaikan dakwah secara pena dan pada saatnya
juga jika perlu beliau berdakwah dengan besi (pedang).
Maka Tuan Syeikh mengirimkan suratnya kepada ulama-ulama
Riyadh dan para umaranya, yang pada ketika itu adalah Dahkan
bin Dawwas. Surat-surat itu dikirimkannya juga kepada para
ulama Khariq dan penguasa-penguasa, begitu juga ulama-ulama
negeri Selatan, seperti al-Qasim, Hail, al-Wasyim, Sudair
dan lain-lain lagi.
Beliau terus mengirimkan surat-surat dakwahnya itu ke
mana-mana, sama ada ianya dekat ataupun jauh. Semua
surat-surat itu ditujukan kepada para umara dan ulama, dalam
hal ini termasuklah ulama negeri al-Ihsa', daerah Badwi dan
Haramain (Mekah - Madinah). Begitu juga kepada ulama-ulama
Mesir, Syria, Iraq, Hindia, Yaman dan lain-lain lagi. Di
dalam surat-surat itu, beliau menjelaskan tentang bahaya
syirik yang mengancam negeri-negeri Islam di seluruh dunia,
juga bahaya bid'ah, khurafat dan tahyul.
Bukanlah bererti bahwa ketika itu tidak ada lagi
perhatian para ulama Islam tempatan kepada agama ini,
sehingga seolah-olah bagaikan tidak ada lagi yang
menguruskan hal ehwal agama. Akan tetapi yang sedang kita
bicarakan sekarang adalah ehwal negeri Najd dan sekitarnya.
Tentang keadaan negeri Najd, di waktu itu sedang dilanda
serba kemusyrikan, kekacauan, keruntuhan moral, bid'ah dan
khurafat. Kesemua itu lahir bukanlah kerana tidak adanya
para ulama, malah ulama sangat ramai jumlahnya, tetapi
kebanyakan mereka tidak mampu menghadapi keadaan yang sudah
begitu parah. Misalnya, di negeri Yaman dan lainnya, di mana
di sana tidak sedikit para ulamanya yang aktif melakukan
amar ma'ruf nahi mungkar, serta menjelaskan mana yang bid'ah
dan yang sunnah. Namun Allah belum mentaqdirkan kejayaan
dakwah itu dari tangan mereka seperti apa yang Allah
taqdirkan kepada Tuan Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab.
Berkat hubungan surat menyurat Tuan Syeikh terhadap para
ulama dan umara dalam dan luar negeri, telah menambahkan
kemasyhuran nama Tuan Syeikh sehingga beliau disegani di
antara kawan dan lawannya, hingga jangkauan dakwahnya
semakin jauh berkumandang di luar negeri, dan tidak kecil
pengaruhnya di kalangan para ulama dan pemikir Islam di
seluruh dunia, seperti di Hindia, Indonesia, Pakistan,
Afthanistan, Afrika Utara, Maghribi, Mesir, Syria, Iraq dan
lain-lain lagi.
Seemangnya cukup ramai para da'i dan ulama di
negeri-negeri tersebut tetapi pada waktu itu ramai di antara
mereka yang kehilangan arah, meskipun mereka memiliki
ilmu-ilmu yang cukup memadai.
Begitu bersemarak dan bergema suara dakwah dari Najd ke
negeri-negeri mereka, serentak mereka bangkit sahut-menyahut
menerima ajakan Tuan Syeikh Ibnu 'Abdul Wahab untuk
menumpaskan kemusyrikan dan memperjuangkan pemurnian tauhid.
Semangat mereka timbul kembali bagaikan pohon yang telah
layu, lalu datang hujan lebat menyiramnya sehingga menjadi
hijau dan segar kembali.
Demikianlah banyaknya surat-menyurat di antara Tuan
Syeikh dengan para ulama di dalam dan luar Jazirah Arab,
sehingga menjadi dokumen yang amat berharga sekali.
Akhir-akhir ini semua tulisan beliau, baik yang berupa
risalah, maupun kitab-kitabnya, sedang dihimpun untuk
dicetak dan sebahagian sudah dicetak dan disebarkan ke
seluruh pelusok dunia Islam, baik melalui Rabithah al-'alam
Islami, maupun terus dari pihak kerajaan Saudi sendiri.
Begitu juga dengan tulisan-tulisan dari putera-putera dan
cucu-cucu beliau serta tulisan-tulisan para murid-muridnya
dan pendukung-pendukungnya yang telah mewarisi ilmu-ilmu
beliau. Di masa kini, tulisan-tulisan beliau sudah tersebar
luas ke seluruh pelusuk dunia Islam.
Dengan demikian, jadilah Dar'iyah sebagai pusat
penyebaran dakwah kaum Muwahhidin (gerakan pemurnian tauhid)
oleh Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab yang didukung oleh
penguasa Amir Ibnu Saud. Kemudian murid-murid keluaran
Dar'iyah pula menyebarkan ajaran-ajaran tauhid murni ini ke
seluruh pelusuk negeri dengan cara membuka sekolah-sekolah
di daerah-daerah mereka.
Namun, meskipun demikian, perjalanan dakwah ini tidak
sedikit mengalami rintangan dan gangguan yang menghalangi.
Tetapi setiap perjuangan itu tidak mungkin berjaya tanpa
adanya pengorbanan. Sejarah pembaharuan yang digerakkan oleh
Tuan Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab ini tercatat dalam
sejarah dunia sebagai yang paling hebat dari jenisnya dan
amat cemerlang.
Di samping itu, hal ini merupakan suatu pergerakan
perubahan besar yang banyak memakan korban manusia maupun
harta benda. Kerana pergerakan ini mendapat tentangan bukan
hanya dari luar, akan tetapi lebih banyak datangnya dari
kalangan sendiri, terutama dari tokoh-tokoh agama Islam
sendiri yang takut akan kehilangan pangkat, kedudukan,
pengaruh dan jamaahnya. Namun, oleh kerana perlawanan sudah
dimulakan dari dalam, maka orang-orang di luar Islam pula,
terutama kaum orientalis mendapat angin segar untuk turut
campurtangan bagi memperbesarkan lagi perselisihan di antara
umat Islam sehingga berlakunya bid'ah membid'ahkan dan malah
kafir mengkafirkan.
Masa-masa tersebut telah pun berlalu. Umat Islam kini
sudah sedar tentang apa dan siapa kaum Wahabi itu. Dan satu
persatu kejahatan dan kebusukan kaum orientalis yang sengaja
mengadu domba antara sesama umat Islam mula disedari, begitu
juga dari kaum penjajah Barat, semuanya kini sudah
terungkap.
Meskipun usaha musuh-musuh dakwahnya begitu hebat, sama
ada dari kalangan dalam Islam sendiri, maupun dari kalangan
luarnya, yang dilancarkan melalui pena atau ucapan, yang
mana matlamatnya adalah hendak membendung dakwah tauhid ini,
namun usaha mereka sia-sia belaka, kerana ternyata Allah SWT
telah memenangkan perjuangan dakwah tauhid yang dipelupuri
oleh Syeikh Islam, Imam Muhammad bin 'Abdul Wahab yang telah
mendapat sambutan bukan hanya oleh penduduk negeri Najd
saja, akan tetapi juga sudah menggema ke seluruh dunia Islam
dari Maghribi sampai ke Merauke, malah kini sudah
berkumandang pula ke seluruh jagat raya.
Dalam hal ini, jasa-jasa Putera Muhammad bin Saud
(pendiri kerajaan Arab Saudi) dengan semua anak cucunya
tidaklah boleh dilupakan begitu saja, di mana dari masa ke
masa mereka telah membantu perjuangan tauhid ini dengan
harta dan jiwa.
Siapakah Salafiyyah Itu?
SEBAGAIMANA yang telah disebutkan, bahwa Salafiyyah itu
adalah suatu pergerakan pembaharuan di bidanng agama,
khususnya di bidang ketauhidan. Tujuannya ialah untuk
memurnikan kembali ketauhidan yang telah tercemar oleh
pelbagai macam bid'ah dan khurafat yang membawa kepada
kemusyrikan.
Untuk mencapai tujuan tersebut, Syeikh Muhammad bin
'Abdul Wahab telah menempuh pelbagai macam cara. Kadangkala
lembut dan kadangkala kasar, sesuai dengan sifat orang yang
dihadapinya. Beliau mendapat tentangan dan perlawanan dari
kumpulan yang tidak menyenanginya kerana sikapnya yang tegas
dan tidak berganjak, sehingga lawan-lawannya membuat
tuduhan-tuduhan ataupun pelbagai fitnah terhadap dirinya dan
pengikut-pengikutnya. Musuh-musuhnya pernah menuduh bahwa
Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab telah melarang para
pengikutnya membaca kitab fiqh, tafsir dan hadith. Malahan
ada yang lebih kejam lagi, iaitu menuduh Syeikh Muhammad
telah membakar beberapa kitab tersebut, serta memperbolehkan
mentafsirkan al-Qur'an menurut kehendak hawa nafsu sendiri.
Apa yang dituduh dan difitnah terhadap Syeikh Ibnu 'Abdul
Wahab itu, telah dijawab dengan tegas oleh seorang pengarang
terkenal, iaitu al-Allamah Syeikh Muhammad Basyir
as-Sahsawani, dalam bukunya yang berjudul Shiyanah al-Insan
di halaman 473 seperti berikut:
"Sebenarnya perihal tuduhan tersebut telah
dijawab sendiri oleh Syeikh Ibnu 'Abdul Wahab sendiri dalam
suatu risalah yang ditulisnya dan dialamatkan kepada
'Abdullah bin Suhaim dalam pelbagai masalah yang
diperselisihkan itu. Di antaranya beliau menulis bahwa semua
itu adalah bohong dan kata-kata dusta belaka, seperti dia
dituduh membatalkan kitab-kitab mazhab, dan dia mendakwakan
dirinya sebagai mujtahid, bukan muqallid."
Kemudian dalam sebuah risalah yang dikirimnya kepada
'Abdurrahman bin 'Abdullah, Muhammad bin 'Abdul Wahab
berkata:
"Aqidah dan agama yang aku anut, ialah mazhab
ahli sunnah wal jamaah, sebagai tuntunan yang dipegang oleh
para Imam Muslimin, seperti Imam-imam Mazhab empat dan
pengikut-pengikutnya sampai hari kiamat. Aku hanyalah suka
menjelaskan kepada orang-orang tentang pemurnian agama dan
aku larang mereka berdoa (mohon syafaat) pada orang yang
hidup atau orang mati daripada orang-orang soleh dan
lainnya."
'Abdullah bin Muhammad bin 'Abdul Wahab, menulis dalam
risalahnya sebagai ringkasan dari beberapa hasil karya
ayahnya, Syeikh Ibnu 'Abdul Wahab, seperti berikut:
"bahwa mazhab kami dalam usuluddin (tauhid)
adalah mazhab ahlus sunnah wal jamaah, dan cara (sistem)
pemahaman kami adalah mengikuti cara Ulama salaf. Sedangkan
dalam hal masalah furu' (fiqh) kami cenderung mengikuti
mazhab Ahmad bin Hanbal rahimaullah. Kami tidak pernah
mengingkari (melarang) seseorang bermazhab dengan salah satu
daripada mazhab yang empat. Dan kami tidak mempersetujui
seseorang bermazhab kepada mazhab yang luar dari mazhab
empat, seprti mazhab Rafidhah, Zaidiyah, Imamiyah dan
lain-lain lagi. Kami tidak membenarkan mereka mengikuti
mazhab-mazhab yang batil. Malah kami memaksa mereka supaya
bertaqlid (ikut) kepada salah satu dari mazhab empat
tersebut. Kami tidak pernah sama sekali mengaku bahwa kami
sudah sampai ke tingkat mujtahid mutlaq, juga tidak seorang
pun di antara para pengikut kami yang berani mendakwakan
dirinya dengan demikian. Hanya ada beberapa masalah yang
kalau kami lihat di sana ada nas yang jelas, baik dari
Qur'an maupun Sunnah, dan setelah kami periksa dengan teliti
tidak ada yang menasakhkannya, atau yang mentaskhsiskannya
atau yang menentangnya, lebih kuat daripadanya, serta
dipegangi pula oleh salah seorang Imam empat, maka kami
mengambilnya dan kami meninggalkan mazhab yang kami anut,
seperti dalam masalah warisan yang menyangkut dengan datuk
dan saudara lelaki; Dalam hal ini kami berpendirian
mendahulukan datuk, meskipun menyalahi mazhab kami
(Hambali)."
Demikianlah bunyi isi tulisan kitab Shiyanah al-Insan,
hal. 474. Seterusnya beliau berkata:
"Adapun yang mereka fitnah kepada kami, sudah
tentu dengan maksud untuk menutup-nutupi dan
menghalang-halangi yang hak, dan mereka membohongi orang
ramai dengan berkata: 'bahwa kami suka mentafsirkan Qur'an
dengan selera kami, tanpa mengendahkan kitab-kitab
tafsirnya. Dan kami tidak percaya kepada ulama, menghina
Nabi kita Muhammad SAW' dan dengan perkataan 'bahwa jasad
Nabi SAW itu buruk di dalam kuburnya. Dan bahwa tongkat kami
ini lebih bermanfaat daripada Nabi, dan Nabi itu tidak
mempunyai syafaat.
Dan ziarah kepada kubur Nabi itu tidak sunat, Nabi tidak
mengerti makna "La ilaha illallah" sehingga perlu diturunkan
kepadanya ayat yang berbunyi: "Fa'lam annahu La ilaha
illallah," dan ayat ini diturunkan di Madinah. Dituduhnya
kami lagi, bahwa kami tidak percaya kepada pendapat para
ulama. Kami telah menghancurkan kitab-kitab karangan para
ulama mazhab, kerana di dalamnya bercampur antara yang hak
dan batil. Malah kami dianggap mujassimah (menjasmanikan
Allah), serta kami mengkufurkan orang-orang yang hidup
sesudah abad keenam, kecuali yang mengikuti kami. Selain itu
kami juga dituduh tidak mau menerima bai'ah seseorang
sehingga kami menetapkan atasnya 'bahwa dia itu bukan
musyrik begitu juga ibu bapanya juga bukan musyrik.'
Dikatakan lagi bahwa kami telah melarang manusia membaca
selawat ke atas Nabi SAW dan mengharamkan berziarah ke
kubur-kubur. Kemudian dikatakannya pula, jika seseorang yang
mengikuti ajaran agama sesuai dengan kami, maka orang itu
akan diberikan kelonggaran dan kebebasan dari segala beban
dan tanggungan atau hutang sekalipun.
Kami dituduh tidak mau mengakui kebenaran para ahlul Bait
r.a. Dan kami memaksa menikahkan seseorang yang tidak kufu
serta memaksa seseorang yang tua umurnya dan ia mempunyai
isteri yang muda untuk diceraikannya, kerana akan dinikahkan
dengan pemuda lainnya untuk mengangkat derajat golongan
kami.
Maka semua tuduhan yang diada-adakan dalam hal ini
sungguh kami tidak mengerti apa yang harus kami katakan
sebagai jawapan, kecuali yang dapat kami katakan hanya
"Subhanaka - Maha suci Engkau ya Allah" ini adalah
kebohongan yang besar. Oleh kerana itu, maka barangsiapa
menuduh kami dengan hal-hal yang tersebut di atas tadi,
mereka telah melakukan kebohongan yang amat besar terhadap
kami. Barangsiapa mengaku dan menyaksikan bahwa apa yang
dituduhkan tadi adalah perbuatan kami, maka ketahuilah:
bahwa kesemuanya itu adalah suatu penghinaan terhadap kami,
yang dicipta oleh musuh-musuh agama ataupun teman-teman
syaitan dari menjauhkan manusia untuk mengikuti ajaran
sebersih-bersih tauhid kepada Allah dan keikhlasan beribadah
kepadaNya.
Kami beri'tiqad bahwa seseorang yang mengerjakan dosa
besar, seperti melakukan pembunuhan terhadap seseorang
Muslim tanpa alasan yang wajar, begitu juga seperti berzina,
riba' dan minum arak, meskipun berulang-ulang, maka orang
itu hukumnya tidaklah keluar dari Islam (murtad), dan tidak
kekal dalam neraka, apabila ia tetap bertauhid kepada Allah
dalam semua ibadahnya." (Shiyanah al-Insan, m.s 475)
Khusus tentang Nabi Muhammad SAW, Syeikh Muhammad bin
'Abdul Wahab berkata:
"Dan apapun yang kami i'tiqadkan terhadap
martabat Muhammad SAW bahwa martabat baginda itu adalah
setinggi-tinggi martabat makhluk secara mutlak. Dan baginda
itu hidup di dalam kuburnya dalam keadaan yang lebih
daripada kehidupan para syuhada yang telah dinaskan dalam
al-Qur'an. Kerana baginda itu lebih utama dari mereka,
dengan tidak diragu-ragukan lagi. bahwa Rasulullah SAW
mendengar salam orang yang mengucapkan kepadanya. Dan adalah
sunnah berziarah kepada kuburnya, kecuali jika semata-mata
dari jauh hanya datang untuk berziarah ke maqamnya. Namun
sunat juga berziarah ke masjid Nabi dan melakukan solat di
dalamnya, kemudian berziarah ke maqamnya. Dan barangsiapa
yang menggunakan waktunya yang berharga untuk membaca
selawat ke atas Nabi, selawat yang datang daripada beliau
sendiri, maka ia akan mendapat kebahagiaan di dunia dan
akhirat."
Tantangan Terhadap Dakwah Salafiyyah
Sebagaimana lazimnya, seorang pemimpin besar dalam suatu
gerakan perubahan, maka Tuan Syeikh Muhammad bin 'Abdul
Wahab pun tidak lepas dari sasaran permusuhan dari
pihak-pihak tertentu, baik dari dalam maupun dari luar
Islam, terutama setelah Tuan Syeikh menyebarkah dakwahnya
dengan tegas melalui tulisan-tulisannya, baik berupa
buku-buku maupun surat-surat yang tidak terkira banyaknya.
Surat-surat itu dikirim ke segenap penjuru negeri Arab dan
juga negeri-negeri Ajam (bukan Arab).
Surat-suratnya itu dibalas oleh pihak yang menerimanya,
sehingga menjadi beratus-ratus banyaknya. Mungkin kalau
dibukukan niscaya akan menjadi puluhan jilid tebalnya.
Sebahagian dari surat-surat ini sudah dihimpun, diedit
serta diberi ta'liq dan sudah diterbitkan, sebahagian
lainnya sedang dalam proses penyusunan. Ini tidak termasuk
buku-buku yang sangat berharga yang sempat ditulis sendiri
oleh Tuan Syeikh di celah-celah kesibukannya yang luarbiasa
itu. Adapun buku-buku yang sempat ditulisnya itu berupa
buku-buku pegangan dan rujukan kurikulum yang dipakai di
madrasah-madrasah ketika beliau memimpin gerakan tauhidnya.
Tentangan maupun permusuhan yang menghalang dakwahnya,
muncul dalam dua bentuk:
- Permusuhan atau tentangan atas nama ilmiyah dan
agama,
- Atas nama politik yang berselubung agama.
Bagi yang terakhir, mereka memperalatkan golongan ulama
tertentu, demi mendukung kumpulan mereka untuk memusuhi
dakwah Wahabiyah.
Mereka menuduh dan memfitnah Tuan Syeikh sebagai orang
yang sesat lagi menyesatkan, sebagai kaum khawarij, sebagai
orang yang ingkar terhadap ijma' ulama dan pelbagai macam
tuduhan buruk lainnya.
Namun Tuan Syeikh menghadapi semuanya itu dengan semangat
tinggi, dengan tenang, sabar dan beliau tetap melancarkan
dakwah bil lisan dan bil hal, tanpa mempedulikan celaan
orang yang mencelanya,
Pada hakikatnya ada tiga golongan musuh-musuh dakwah
beliau:
- Golongan ulama khurafat, yang mana mereka melihat
yang haq (benar) itu batil dan yang batil itu haq. Mereka
menganggap bahwa mendirikan bangunan di atas kuburan lalu
dijadikan sebagai masjid untuk bersembahyang dan berdoa
di sana dan mempersekutukan Allah dengan penghuni kubur,
meminta bantuan dan meminta syafaat padanya, semua itu
adalah agama dan ibadah. Dan jika ada orang-orang yang
melarang mereka dari perbuatan jahiliyah yang telah
menjadi adat tradisi nenek moyangnya, mereka menganggap
bahwa orang itu membenci auliya' dan orang-orang soleh,
yang bererti musuh mereka yang harus segera diperangi.
- Golongan ulama taksub, yang mana mereka tidak banyak
tahu tentang hakikat Tuan Syeikh Muhammad bin 'Abdul
Wahab dan hakikat ajarannya. Mereka hanya taqlid belaka
dan percaya saja terhadap berita-berita negatif mengenai
Tuan Syeikh yang disampaikan oleh kumpulan pertama di
atas sehingga mereka terjebak dalam perangkap asabiyah
yang sempit tanpa mendapat kesempatan untuk melepaskan
diri dari belitan ketaksubannya. Lalu menganggap Tuan
Syeikh dan para pengikutnya seperti yang diberitakan,
iaitu; anti auliya' dan memusuhi orang-orang soleh serta
mengingkari karamah mereka.
Mereka mencaci-maki Tuan Syeikh habis-habisan dan beliau
dituduh sebagai murtad.
- Golongan yang takut kehilangan pangkat dan jabatan,
pengaruh dan kedudukan. Maka golongan ini memusuhi beliau
supaya dakwah Islamiyah yang dilancarkan oleh Tuan Syeikh
yang berpandukan kepada aqidah Salafiyah murni gagal
kerana ditelan oleh suasana hingar-bingarnya penentang
beliau.
Demikianlah tiga jenis musuh yang lahir di tengah-tengah
nyalanya api gerakan yang digerakkan oleh Tuan Syeikh dari
Najd ini, yang mana akhirnya terjadilah perang perdebatan
dan polemik yang berkepanjangan di antara Tuan Syeikh di
satu pihak dan lawannya di pihak yang lain. Tuan Syeikh
menulis surat-surat dakwahnya kepada mereka, dan mereka
menjawabnya. Demikianlah seterusnya.
Perang pena yang terus menerus berlangsung itu, bukan
hanya terjadi di masa hayat Tuan Syeikh sendiri, akan tetapi
berterusan sampai kepada anak cucunya. Di mana anak cucunya
ini juga ditakdirkan Allah menjadi ulama.
Merekalah yang meneruskan perjuangan al-maghfurlah Syeikh
Muhammad bin 'Abdul Wahab, yang dibantu oleh para muridnya
dan pendukung-pendukung ajarannya.
Demikianlah perjuangan Tuan Syeikh yang berawal dengan
lisan, lalu dengan pena dan seterusnya dengan senjata, telah
didukung sepenuhnya oleh Amir Muhammad bin Saud, penguasa
Dar'iyah.
Beliau memulakan jihadnya dengan pedang pada tahun 1158
H. Sebagaimana kita ketahui bahwa seorang da'i ilallah,
apabila tidak didukung oleh kekuatan yang mantap, pasti
dakwahnya akan surut, meskipun pada tahap pertama mengalami
kemajuan. Namun pada akhirnya orang akan jemu dan secara
beransur-ansur dakwah itu akan ditinggalkan oleh para
pendukungnya.
Oleh kerana itu, maka kekuatan yang paling ampuh untuk
mempertahankan dakwah dan pendukungnya, tidak lain harus
didukung oleh senjata. Kerana masyarakat yang dijadikan
sebagai objek daripada dakwah kadangkala tidak mampan dengan
lisan maupun tulisan, akan tetapi mereka harus diiring
dengan senjata, maka waktu itulah perlunya memainkan peranan
senjata. Alangkah benarnya firman Allah SWT:
"Sesungguhnya Kami telah mengutus Rasul-rasul
Kami, dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami
turunkan bersama mereka al-Kitab dan neraca (keadilan)
supaya manusia dapat melaksanakan keadilan. Dan Kami
ciptakan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan
pelbagai manfaat bagi umat manusia, dan supaya Allah
mengetahi siapa yang menolong (agama)Nya dan RasulNya
padahal Allah tidak dilihatnya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat
dan Maha Perkasa." (al-Hadid:25)
Ayat di atas menerangkan bahwa Allah SWT mengutus para
RasulNya dengan disertai bukti-bukti yang nyata untuk
menumpaskan kebatilan dan menegakkan kebenaran. Di samping
itu pula, mereka dibekalkan dengan Kitab yang di dalamnya
terdapat pelbagai macam hukum dan undang-undang, keterangan
dan penjelasan. Juga Allah menciptakan neraca (mizan)
keadilan, baik dan buruk serta haq dan batil, demi
tertegaknya kebenaran dan keadilan di tengah-tengah umat
manusia.
Namun semua itu tidak mungkin berjalan dengan lancar dan
stabil tanpa ditunjang oleh kekuatan besi (senjata) yang
menurut keterangan al-Qur'an al-Hadid fihi basun syadid
iaitu, besi waja yang mempunyai kekuatan dahsyat. Iaitu
berupa senjata tajam, senjata api, peluru, senapang, meriam,
kapal perang, nuklear dan lain-lain lagi, yang pembuatannya
mesti menggunakan unsur besi.
Sungguh besi itu amat besar manfaatnya bagi kepentingan
umat manusia yang mana al-Qur'an menta'birkan dengan Wama
nafiu linasi iaitu dan banyak manfaatnya bagi umat manusia.
Apatah lagi jika dipergunakan bagi kepentingan dakwah dan
menegakkan keadilan dan kebenaran seperti yang telah
dimanfaatkan oleh Tuan Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab
semasa gerakan tauhidnya tiga abad yang lalu.
Orang yang mempunyai akal yang sihat dan fikiran yang
bersih akan mudah menerima ajaran-ajaran agama, sama ada
yang dibawa oleh Nabi, maupun oleh para ulama. Akan tetapi
bagi orang zalim dan suka melakukan kejahatan, yang
diperhambakan oleh hawa nafsunya, mereka tidak akan tunduk
dan tidak akan mau menerimanya, melainkan jika mereka
diiring dengan senjata.
Demikianlah Tuan Syeikh Muhammad bin 'Abdul Wahab dalam
dakwah dan jihadnya telah memanfaatkan lisan, pena serta
pedangnya seperti yang dilakukan oleh Rasulullah SAW
sendiri, di waktu baginda mengajak kaum Quraisy kepada agama
Islam pada waktu dahulu.
Yang demikian itu telah dilakukan terus menerus oleh Tuan
Syeikh Muhammad selama lebih kurang 48 tahun tanpa berhenti,
iaitu dari tahun 1158 hinggalah akhir hayatnya pada tahun
1206 H.
Adalah suatu kebahagiaan yang tidak terucapkan bagi
beliau, yang mana beliau dapat menyaksikan sendiri akan
kejayaan dakwahnya di tanah Najd dan daerah sekelilingnya,
sehingga masyarakat Islam pada ketika itu telah kembali
kepada ajaran agama yang sebenar-benarnya, sesuai dengan
tuntunan Kitab Allah dan Sunnah RasulNya.
Dengan demikian, maka maqam-maqam yang didirikan dengan
kubah yang lebih mewah dari kubah masjid-masjid, sudah tidak
kelihatan lagi di seluruh negeri Najd, dan orang ramai mula
berduyun-duyun pergi memenuhi masjid untuk bersembahyang dan
mempelajari ilmu agama. Amar ma'ruf ditegakkan, keamanan dan
ketenteraman masyarakat menjadi stabil dan merata di kota
maupun di desa. Tuan Syeikh kemudian mengirim guru-guru
agama dan mursyid-mursyid ke seluruh pelusuk desa untuk
mengajarkan ilmu-ilmu agama kepada masyarakat tempatan
terutama yang berhubungan dengan aqidah dan syari'ah.
Setelah beliau meninggal dunia, perjuangan tersebut
diteruskan pula oleh anak-anak dan cucu-cucunya, begitu juga
oleh murid-murid dan pendukung-pendukung dakwahnya. Yang
paling terdepan di antara mereka adalah anak-anak Syeikh
sendiri, seperti Syeikh Imam 'Abdullah bin Muhammad, Tuan
Syeikh Husin bin Muhammad, Syeikh Ibrahim bin Muhammad,
Syeikh Ali bin Muhammad. Dan dari cucu-cucunya antara lain
ialah Syeikh 'Abdurrahman bin Hasan, Syeikh Ali bin Husin,
Syeikh Sulaiman bin 'Abdullah bin Muhammad dan lain-lain.
Dari kalangan murid-murid beliau yang paling menonjol ialah
Syeikh Hamad bin Nasir bin Mu'ammar dan ramai lagi jamaah
lainnya dari para ulama Dar'iyah.
Masjid-masjid telah penuh dengan penuntut-penuntut ilmu
yang belajar tentang pelbagai macam ilmu Islam, terutama
tafsir, hadith, tarikh Islam, ilmu qawa'id dan lain-lain
lagi.
Meskipun kecenderungan dan minat mansyarakat demikian
tinggi untuk menuntut ilmu agama, namun mereka pun tidak
ketinggalan dalam hal ilmu-ilmu keduniaan (sekular) seperti
ilmu ekonomi, pertanian, perdagangan, pertukangan dan
lain-lain lagi yang mana semuanya itu diajarkan di masjid
dan dipraktekkan dalam kehidupan mereka sehari-hari.
Setelah kejayaan Syeikh Muhammad bersama keluarga Amir
Ibnu Saud menguasai dan mentadbir daerah Najd, maka sasaran
dakwahnya kini ditujukan ke negeri Mekah dan negeri Madinah
(Haramain) dan daerah Selatan Jazirah Arab.
Mula-mula Syeikh menawarkan kepada mereka dakwahnya
melalui surat menyurat terhadap para ulamanya, namun mereka
tidak mau menerimanya. Mereka tetap bertahan pada
ajaran-ajaran nenek moyang yang mengkeramatkan kuburan dan
mendirikan masjid di atasnya, lalu berduyun-duyun datang ke
tempat itu meminta syafaat, meminta berkat, dan meminta agar
dikabulkan hajat pada ahli kubur atau dengan mempersekutukan
si penghuni kubur itu dengan Allah SWT.
Sebelas tahun setelah meninggalnya kedua tokoh mujahid
ini, iaitu Syeikh dan Amir Ibnu Saud, kemudian tampillah
Imam Saud bin 'Abdul 'Aziz untuk meneruskan perjuangan
pendahulunya. Imam Saud adalah cucu kepada Amir Muhammad bin
Saud, rakan seperjuangan Syeikh semasa beliau masih hidup.
Berangkatlah Imam Saud bin 'Abdul 'Aziz menuju tanah
Haram Mekah dan Madinah (Haramain) yang dikenal juga dengan
nama tanah Hijaz.
Mula-mula beliau bersama pasukannya berjaya menawan
Ta'if. Penaklukan Ta'if tidak begitu banyak mengalami
kesukaran kerana sebelumnya Imam Saud bin 'Abdul 'Aziz telah
mengirimkan Amir Uthman bin 'Abdurrahman al-Mudhayifi dengan
membawa pasukannya dalam jumlah yang besar untuk mengepung
Ta'if. Pasukan ini terdiri dari orang-orang Najd dan daerah
sekitarnya. Oleh kerana itu Ibnu 'Abdul 'Aziz tidak
mengalami banyak kerugian dalam penaklukan negeri Ta'if,
sehingga dalam waktu singkat negeri Ta'if menyerah dan jatuh
ke tangan Wahabi.
Di Ta'if, pasukan muwahidin membongkar beberapa maqam
yang di atasnya didirikan masjid, di antara maqam yang
dibongkar adalah maqam Ibnu Abbas r.a. Masyarakat tempatan
menjadikan maqam ini sebagai tempat ibadah, dan meminta
syafaat serta berkat daripadanya.
Dari Ta'if pasukan Imam Saud bergerak menuju Hijaz dan
mengepung kota Mekah. Manakala gabenor Mekah mengetahui hal
ehwal pengepungan tersebut (waktu itu Mekah di bawah
pimpinan Syarif Husin), maka hanya ada dua pilihan baginya,
menyerah kepada pasukan Wahabi atau melarikan diri ke negeri
lain. Ia memilih pilihan kedua, iaitu melarikan diri ke
Jeddah. Kemudian, pasukan Saud segera masuk ke kota Mekah
untuk kemudian menguasainya tanpa perlawanan sedikit pun.
Tepat pada waktu fajar, Muharram 1218 H, kota suci Mekah
sudah berada di bawah kekuasaan muwahidin sepenuhnya.
Seperti biasa, pasukan muwahidin sentiasa mengutamakan
sasarannya untuk menghancurkan patung-patung yang dibuat
dalam bentuk kubah di perkuburan yang dianggap keramat, yang
semuanya itu boleh mengundang kemusyrikan bagi kaum
Muslimin.Maka semua lambang-lambang kemusyrikan yang
didirikan di atas kuburan yang berbentuk kubah-kubah masjid
di seluruh Hijaz, semuanya diratakan, termasuk kubah yang
didirikan di atas kubur Saiditina Khadijah r.a, isteri Nabi
kita Muhammad SAW.
Bersamaan dengan itu mereka melantik sejumlah guru, da'i,
mursyid serta hakim untuk ditugaskan di daerah Hijaz.
Selang dua tahun setelah penaklukan Mekah, pasukan Wahabi
bergerak menuju Madinah. Seperti halnya di Mekah, Madinah
pun dalam waktu yang singkat saja telah dapat dikuasai
sepenuhnya oleh pasukan Muwahhidin di bawah panglima Putera
Saud bin Abdul Aziz, peristiwa ini berlaku pada tahun 1220
H.
Dengan demikian, daerah Haramain (Mekah - Madinah) telah
jatuh ke tangan muwahidin. Dan sejak itulah status sosial
dan ekonomi masyarakat Hijaz secara beransur-ansur dapat
dipulihkan kembali, sehingga semua lapisan masyarakat merasa
aman, tenteram dan tertib, yang selama ini sangat mereka
inginkan.
Walaupun sebagai sebuah daerah yang ditaklui, keluarga
Saud tidaklah memperlakukan rakyat dengan sesuka hati.
Keluarga Saud sangat baik terhadap rakyat terutama pada
kalangan fakir miskin yang mana pihak kerajaan memberi
perhatian yang berat terhadap nasib mereka. Dan tetaplah
kawasan Hijaz berada di bawah kekuasaan muwahidin (Saudi)
yang dipimpin oleh keluarga Saud sehingga pada tahun 1226 H.
Setelah lapan tahun wilayah ini berada di bawah kekuasaan
Imam Saud, pemerintah Mesir bersama sekutunya Turki,
mengirimkan pasukannya untuk membebaskan tanah Hijaz,
terutama Mekah dan Madinah dari tangan muwahidin sekaligus
hendak mengusir mereka keluar dari daerah tersebut.
Adapun sebab campurtangan pemerintah Mesir dan Turki itu
adalah seperti yang telah dikemukakan pada bahagian yang
lalu, iaitu kerana pergerakan muwahidin mendapat banyak
tentangan dari pihak musuh-musuhnya, sama ada ianya dari
pihak dalam Islam sendiri ataupun dari luarnya, yang mana
tujuan mereka sama iaitu untuk memulau dan memadamkan api
gerakan dakwah salafiyyah. Oleh kerana musuh-musuh gerakan
salafiyyah tidak mempunyai kekuatan yang memadai untuk
menentang pergerakan Wahabiyah, maka mereka menghasut
pemerintah Mesir dan Turki dengan menggunakan nama agama,
seperti yang telah diterangkan pada bahagian yang lalu. Maka
menyerbulah pasukan Mesir dan Turki ke negeri Hijaz untuk
membebaskan kedua-dua kota suci Mekah dan Madinah dari
cengkaman kaum muwahiddin, sehingga terjadilah peperangan di
antara Mesir bersama sekutunya Turki di satu pihak menentang
pasukan muwahidin dari Najd dan Hijaz di pihak lain.
Peperangan ini telah berlangsung selama tujuh tahun, iaitu
dari tahun 1226 hingga 1234 H.
Dalam masa perang tujuh tahun itu tidak sedikit kerugian
yang dialami oleh kedua belah pihak, terutama dari pihak
pasukan Najd dan Hijaz, selain kerugian harta benda, tidak
sedikit pula kerugian nyawa dan tubuh manusia. Tetapi syukur
alhamdulillah, setelah lima tahun berlangsung perang saudara
di antara Mesir-Turki dan Wahabi, pihak Mesir maupun Turki
sudah mulai jemu dan bosan menghadapi peperangan yang
berpanjangan itu. Akhirnya, secara perlahan-lahan mereka
sedar bahwa mereka telah keliru, sekaligus mereka menyedari
bahwa sesungguhnya gerakan Wahabi tidak lain adalah sebuah
gerakan aqidah murni dan patut ditunjang serta didukung oleh
seluruh umat Islam.
Dalam dua tahun terakhir menjelang selesainya peperangan,
secara diam-diam gerakan muwahidin terus melakukan gerakan
dakwah dan mencetak kader-kadernya demi penerusan gerakan
aqidah di masa-masa akan datang.
Sebaik sahaja berakhirnya peperangan yang telah memakan
waktu tujuh tahun tersebut, dakwah salafiyyah mulai lancar
kembali seperti biasa. Semua kekacauan di tanah Hijaz boleh
dikatakan berakhir pada tahun 1239 H. Begitu juga dakwah
salafiyyah telah tersebar secara meluas dan merata ke
seluruh pelusuk Najd dan sekitarnya, di bawah kepemimpinan
Imam Turki bin 'Abdullah bin Muhammad bin Saud, adik sepupu
Amir Saud bin 'Abdul 'Aziz yang disebutkan dahulu.
Semenjak kekuasaan dipegang oleh Amir Turki bin
'Abdullah, suasana Najd dan sekitarnya beransur-ansur pulih
kembali, sehingga memungkinkan bagi keluarga Saud (al-Saud)
bersama keluarga Syeikh Muhammad (al-Syeikh) untuk
melancarkan kembali dakwah mereka dengan lisan dan tulisan
melalui juru-juru dakwah, para ulama serta para Khutaba.
Suasana yang sebelumnya penuh dengan huru hara dan saling
berperang, kini telah berubah menjadi suasana yang penuh
aman dan damai menyebabkan syiar Islam kelihatan di
mana-mana di seluruh tanah Hijaz, Najd dan sekitarnya.
Sedangkan syi'ar kemusyrikan sudah hancur diratakan dengan
tanah. Ibadah hanya kepada Allah, tidak lagi ke perkuburan
dan makhluk-makhluk lainnya. Masjid mulai kelihatan semarak
dan lebih banyak dikunjungi oleh umat Islam, berbanding ke
maqam-maqam yang dianggap keramat seperti sebelumnya.
Khususnya daerah Hijaz dengan kota Mekah dan Madinah,
begitu lama terputus hubungan dengan Kerajaan (daulah)
Saudiyah, iaitu semenjak perlanggaran Mesir dan sekutunya
pada tahun 1226 -1342, yang bererti lebih kurang seratus
duapuluh tujuh tahun wilayah Hijaz terlepas dari tangan
dinasti Saudiyah. Dan barulah kembali ke tangan mereka pada
tahun 1343 H, iaitu di saat daulah Saudiyah dipimpin oleh
Imam 'Abdul 'Aziz bin 'Abdurrahman bin Faisal bin Turki bin
'Abdullah bin Muhammad bin Saud, cucu keempat dari pendiri
dinasti Saudiyah, Amir Muhammad bin Saud al-Awal.
Menurut sejarah, setelah Mekah - Madinah kembali ke
pangkuan Arab Saudi pada tahun 1343, hubungan Saudi - Mesir
tetap tidak begitu baik yang mana tidak ada hubungan
diplomatik di antara kedua-dua negara tersebut, meskipun
kedua-dua bangsa itu tetap terjalin ukhuwah Islamiyah.
Hanya setelah Raja Faisal menaiki tahta menjadi ketua
negara Saudi, hubungan Saudi - Mesir disambung kembali
sehingga kini.
Kematiannya
Muhammad bin 'Abdul Wahab telah menghabiskan waktunya
selama 48 tahun lebih di Dar'iyah. Keseluruhan hidupnya
diisi dengan kegiatan menulis, mengajar, berdakwah dan
berjihad serta mengabdi sebagai menteri penerangan Kerajaan
Saudi di Tanah Arab.
Dan Allah telah memanjangkan umurnya sampai 92 tahun,
sehingga beliau dapat menyaksikan sendiri kejayaan dakwah
dan kesetiaan pendukung-pendukungnya. Semuanya itu adalah
berkat pertolongan Allah dan berkat dakwah dan jihadnya yang
gigih dan tidak kenal menyerah kalah itu.
Kemudian, setelah puas melihat hasil kemenangannya di
seluruh negeri Dar'iyah dan sekitarnya, dengan hati yang
tenang, perasaan yang lega, Muhammad bin 'Abdul Wahab
menghadap Tuhannya. Beliau kembali ke rahmatullah pada
tanggal 29 Syawal 1206 H, bersamaan dengan tahun 1793 M,
dalam usia 92 tahun. Jenazahnya dikebumikan di Dar'iyah
(Najd).